Taustaa

Helsingin puhallinmusiikkiyhdistys järjestää keväällä 2018 Valtakunnalliset Puhallinpäivät. Tapahtuman tavoitteena on puhallinmusiikkikulttuurin kehittäminen ja vaaliminen valtakunnallisesti. Puhallinpäivien laajentamisella koko viikon kestäväksi koulutus- ja konserttitapahtumaksi halutaan koota yhteen kaikki puhallinmusiikin parissa toimivat tahot.

Yhteistyökumppaneiksi on sitoutunut mm. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Puolustusvoimat (sotilassoittokunnat)Suomen Big Band-yhdistys, SPOL, Suomen musiikkioppilaitosten liitto, Helsingin konservatorio, Itä-Helsingin Musiikkiopisto, Musik- och kulturskolan Sandels, Pop & Jazz Konservaotorio, HKO, UMO ja Poliisisoittokunta.

Erityisenä kohderyhmänä ovat soitonopettajat ja kapellimestarit sekä nuoriso-orkesterien jäsenet eri puolilta maata, joille tarjotaan mestarikursseja ja seminaareja puhallin- ja lyömäsoittimissa sekä orkesterin johtamisessa maanantaista perjantaihin 12.-16.3.2018.

Puhallinpäiville osallistuu vuonna 2018 vahvasti myös big band- ja jazzkentän edustajia. Tarjolla on konsertteja kattavasti sisältäen kamari-, puhallinorkesteri ja big band -musiikkia. Ohjelmistokonsertit järjestetään puhallinorkesterien nuottiesittelyjen lisäksi big band -musiikin osalta.

Nuoriso-orkesterien konserttikavalkadin toteuttaminen Musiikkitalon konserttisalissa puhallinpäivien yhteydessä sunnuntaina 18.3.2018 on myös uusi avaus, jolla houkutellaan lapsia ja nuoria puhallinorkesterimusiikin pariin ja tuetaan harrastuksen jatkumista aikuisikään saakka. Mukana on nuoria puhallinorkesteri- ja big band -kokoonpanoja eri puolelta Suomea!

Tervetuloa Helsinkiin!